بنام خدا
شاه اسماعیل تا تاسیس سلسله صفویه (بخش اول)
نوشته: سیفعلی فصیحی گرده
قهرمان تاریخ ما شاه اسمائیل صفوی پس از گذراندن ایام کودکی خود در زندان .تبعید فرار ومشاهده سلطه بیگانکان بر کشور ایران واختلافات قومی و ملی در سن سیزده سالگی حکومت مستقل ومقتدری را در ایران پایه ریزی نمود ودر این مورد چنان با سرعت پیش رفت که یکی از مقتدرترین سلاطین روزگار خود شد و با ایجاد وحدت سیاسی، ملی، و مذهبی در پهن دشت ایران به یغما رفته به مصاف قدرتهای عصر خود شتافته ودر تمام جنگ های داخلی وخارجی به پیروزی رسید.
شاه اسمائیل در راستای اقدامات سیاسی ونظامی خود کار های ماندگار دیگری در زمینه های مذهبی نیز انجام داد که یکی از انها علنی وبر قرار کردن جمله/ اشهدان علیا ولی الله /در اذان بوداین اقدام از ان زمان تا کنون ادامه یافته ودر ما ذنه های این مرز وبوم طنین انداز گشته است با وجود اقدامات موثر وموفق در زمینه های گوناگون .شکست در جنگ چالدران .شاه اسمائیل این قهرمان کم نظیر را به انزوا کشاند در این جنگ دولت عثمانی با ۲۰۰ هزار نیروی مسلحبا تجهیزات کامل وپیشرفته ترین سلاح های ان روز یعنی توپ وتفنگ و…به داخل ایران نفوذ کرده ودیار بکر را تصرف نموده .همچنین با تبحر زیاد در قله های دشت چالدران نیروهای خود را برای حمله اماده کرد .در حالی که شاه اسمائیل بی خبر از وقوع جنگ به قصد باز دید از کردستان به ان دیار عازم بود با شنیدن خبر هجوم دشمن از مسافرت منصرف گشته با بسیج ۲۷ هزار نیرو به نبرد خصم می رفت از انجایی که موازنه نیرو و تجهیزات برابر نبود این شیر مرد پس از بر داشتنزخمهای کاری با نیروی بسیار اندک وحمله ای برق اسا از لابلای گلوله های توپ خود را به توپ خانه دشمن رساندهپس از انهدام تمام توپها وشمخالها و به اتش کشیدن باروت ها وتارو مار کردن نیروهای پشتیبانی در اثر از دست دادن بخش قابل توجهی از نیروهایش بناچار با قریب ۱۵۰۰نفر نیرو عقب نشینی می کند جای تعجب اینجاست کشور روسیه لوله توپی را که با تبرزین شاه اسمائیل دو نیم شده بود سالهای متمادی در میدان تفلیس گرجستان در دیدگاه همگان قرار داده بود و این امر نشانه عزم و اراده ملتی توانا و قهرمانی مقتدر می باشد پس از شکست شاه اسمائیل در جنگ چالدران که نخستین شکست صفویان بود وی هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ شخصیتی به انزوا روی آورد .این جنگ نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ونظامی ایران تلقی می شود زیرا این نخستین رویا رویی مستقیم سپاهیان ایران در تقابل تسلیحات گرم و آتشین بود
در واقع شکست ایرانیان و شاه اسمائیل اول را با تمام جانفشانیهای که نمودند باید در تقابل دو شیوه و مو قعیت و امکانات نظامی وتسلیحاتی بررسی نمود.
و اما مختصری در مورد شاه اسماعیل:
در نخستین سالهای قرن شانزدهم میلادی وسالهای اخر قرن پانزدهم اول قرن دهم هجری قمری حادثه ای در ایران زمین رخ داد که در تاریخ بشریت بی نظیر است وگمان نمی رود تا پایان زندگی نیز نظیری پیدا کند و آن اینکه کودکی سیزده ساله بنام اسماعیل فرزند سلطان حیدر فرزند شیخ صفی الدین اسحق اردبیلی در طلب تاج تخت بر آمد و یک سال بعد که هنوز موی بر عارضش نیامده بود
تاج پادشاهی در تبریز بر سر نهاد وسلسله ای تاسیس کرد ۲۴۲ سال دوام یافت(۱۱۴۸ تا ۹۰۶ ق)
کودک مذکور در سال ۹۰۵ ق در دل زمستان که همه جا را برف گرفته بود به قصد قیام از لاهیجان بیرون امد و با تعدادی معدود از مریدان خاندان خود که در اغاز بیش از هفت یا هشت نفر نبودنند ناحیه ا ی را بنام ارجوان از توابع آستارا ستاد عملیات خود ساخت ارجوان چون نزدیکترین منطقه به اردبیل موطن اجدادی خود بود او مانند تمام نوابغ تاریخ که وقت را به حد اعلا غنیمت می شمارند
می خو است زمستان را که هوایی ملایم دارد بگذراند تا آوازه قیام او که قیام مرشد کامل باشد به گوش هزاران مرید جان نثار خاندان صفوی که جان باختن را در راه مرشد کامل مراتب انتظار می داشتند برسد تا در ارجوان جمع شوند و در ماه های بهار که سر زمین سرد و سخت اردبیل نیکوترین اب وهوا را دارا می باشد روی بسوی مقصد ومقصود ارند و نظر او نیز صحیح بود زیرا در اوایل بهار که قصد عزیم بجانب اردبیل کرد در نخستین منزل که ناحیه طارم باشد تعداد سپاهیان او به ۱۵۰۰ تن رسید علت اینکه اسماییل از گیلان قیام کرد این است که وقتی پدر ایشان حیدر شکست خورد از اق قیونلو ها در تبربز سه فرزند حیدر وهمسرش تحت تعقیب افراد اوزون حسن قرار گرفتند اوزون حسن دایی اسماییل ودو برادرش بود بعد از کشته شدن پدرشان برادر بزرگ او بر علیه دایی خود برای خون خواهی پدرش قیام کرده و ان هم توسط افراد اوزون حسن کشته شد حاکم توالش چون مرد مومن بود اسماییل وبرادرش ومادرش را بطور مخفی پناه دا
اسماییل فرزند حیدر از سلسله صفویه و نواده شیخ صفی الدین اردبیلی است که زادگاه شیخ صفی روستای کلخوران در سه کیلومتری شمال غربی اردبیل شیخ صفی در ۶۵۰ ه ق در کلخوران بدنیا امد و در ۲۵ سالگی مرید شیخ زاهد گیلانی گر دید
و در سن ۸۵ سالگی در اردبیل در گذشت
اسماییل در روز سه شنبه ۲۵ رجب ب سال ۸۹۲ ه ق یعنی یک سال پیش از کشته شدن پدرش بدنیا امد نام مادر اسمائیل مارتا که مسیحی واز اهالی گرجستان بوده وبرادران ان سلطان علی میرزا وابراهیم میرزابا جمع شدن طوایف شاملو استا جلو.قاجار .قرا مانلو .ذوالقدر.تکلو.افشار بیات .به گرد سلطان علی .یعقوب میرزا که فرزند اوزون حسن بود احساس خطر کردا ودستور داد سه برادر ومادرش دستگیر شدنند ودر شیراز بمدت چهار سال زندانی گردیدنند بعد از ازادی از زندان به تبریز امدند ولی یعقوب میرزا که کینه انهارا بدل داشت با امدن انها به تبریز در صدد بر امد سلطان علی را بکشد سلطان علی به محض با خبر شدن از اندیشه میرزا یعقوب ومیرزا رستم با برادر ان ومادرش از تبریز به اردبیل گریخت ودر یک مراسم ساده برادر خرد سالش را که تنها شش سال داشت رسما به جانشینی خودش معرفی کرد و چون لشکر خصم اماده دسگیری او بود بناچار مادر ودو برادر صغیرش را به اردبیل فرستاد و خود با سیصد نفر از پیروانش به استقبال جنگ با رستم میرزا رفت ولی پس از نبردی سخت نیروی قزل باشان شکست خورده و سلطان علی کشته می شود در سال ۸۸۹ ه ق . و مارتا جنازه فرزندش را به اردبیل انتقال می دهد
ودر محله اناطولی ها در منزل زنی بنام اوبه جراح از قبیله ذوالقدر .که از وفادادان این خاندان بود مخفی شدنند
اوبه اسمائیل را به مسجد جامعه اردبیل که در جای مرتفع بود برد در این میان ۸۰ تن از قزل باشان که از جنگ ترکمنها جان سالم بدر برده بودنند در کوهستان بغز در نزدیکی اردبیل مستقر بودنندیکی از انها بنام قرامانلو برای صیانت از اسماعیل از چنگ ترکمانان نیمه شب به مسجد امد واسماعیل را به همراه خود پیش نیرو هایش در روستای کرگان به خانه واعظی بنام فرخ زاد برد ولی از ترس دستگیر شدن انها ونبود امنیت مارتا بناچار با ۲۰۰ تن از مریدان این خاندان شبانه به گیلان امدنند
پس از ۷ سال اقامت در لاهیجان بر اثر فشار رستم میرزا بر حا کم گیلان .کارکیا اسماعیل ۱۳ ساله از منطقه دیلم در غرب دریای مازندران به طارم امد واز راه خلخال با ۱۵۰۰تن از مریدان خود به اردبیل رفت ودر فرصت مناسب با مریدان خود به شیروان امده پس از بدست اوردن اطلاعات کافی از وضع حکومت انجا به شیروان حمله نموده و شیروان را فتح می کند و غنایم بسیاری بدست می اورد و انتقام پدرش را از انان می گیرد وبعد از ان شهر نو و محمود اباد را هم فتح می کند وبه باکو حمله می اورد در انجا هم پیروز می شود الوند میرزا اق قویون لو در سال ۹۰۷ ه ق به طرف اسماعیل لشکر کشی کرد در حوالی نخجوان در محلی بنام شرور اسماعیل با ۷۰۰۰ نیرو ۳۰۰۰۰ هزار مرد جنگی الوند میرزا را شکست داد وسپاه اق قویو ن لو متلاشی شد و اذر بایجان در اختیار اسماعیل قرار گرفت وبعد از ان بطرف تبریز حرکت کرد وتبریز را هم تسخیر نمود تا در انجا تاج گذاری کرد و سلسله پادشاهی صفویان را تا سیس کرد
جهانگرد ونیزی که در زمان شاه اسماعیل به ایران امده بود به شرح ورود شاه اسماعیل به تبریز پرداخته می نویسد پس از ورود به تبریز و تسلط بر ان شهر با اهمیتی بسیار وقدرتی فراوان نسبت به مخالفان خود رفتار نمود و الوند میرزا بایندری را از تبریز بیرون کرد و به جای او نشست و خود را شاه ایران خواند وخطبه سلطنت را بنام حضرت رسول وحضرت علی خواند و دستور داد از دشمنان اهل بیت رسول تبری شود و بدین ترتیب تاج گذاری نمود در سال ۹۰۷ ه.ق در جمعه اول پسد از تاج گذاری بنام دوازده امام شیعه خطبه خوانده شد و بنام انها سکه ضرب کردنند و بر روی سکه ها لا اله الا لله .محمدا رسول الله .علی ولی الله نقش بست و روی دیگر سکه نام خودش ضرب گردید شاه اسماعیل تصمیم گرفت مذهب رسمی ایران را شیعه اعلام کند و در این راه تمام مشاوران ودرباریان مخالفت کردنند اما گوش نکرد وگفت من تکلیف خودم را انجام می دهم ودر این راه خدای عالم وائیمه با منند و اگر رعیت حرف بزند شمشیر می کشم یک کس را زنده نمی گذارم وسپس دستور داد شهادت شیعه یعنی اشهد ان علیا ولی الله وحی علی خیرالعمل را در اذان واقامه مرسوم کنند شاه اسماعیل این نابغه تاریخ تقریبا ۹۰۰سال پس از سقوط دولت ساسانی و۳۰۰سال پس از ایلغار های گو ناگون که شیرازه ایران را از هم پاشیده بودنند دو باره به ایجاد بنیان کشور واحد ومستقلی موفق گردد اکبر هاشمی رفسنچانی در کتاب امیر کبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار به نقل از سفرنامه ناصرالدین شاه به عراق ..این گونه می نویسد وقتی که به قریه ای می رسند که سابقا با امیر کبیر به ان قریه رفته بودنند و درانجا خبر ناراحت کننده ای از اوضاع کشور در یافت کرده بودند نقل می کند در این قریه از امیر کبیر پرسیدم که چه باید کرد که این مملکت از این بدبختی ها نجات پیدا کند امیر با قیافه جدی جواب داد یک نفر پادشاه می خوهد مثل شاه اسماعیل اول و یک نفر فرمانده قوشون مثل نادر شاه و یک نفر صدر اعظم مثل خود من
***
متن اول بر گزیده ای از کتاب شاه اسماعیل اول از انتشارات سازمان اسناد ملی ایران
بقلم هاشم حجازی فر
این کتاب را ۳بار مطالعه نموده ام کتاب بسیار جالبی است در چند قسمت انرا منتشر خواهم نمود باشد که قهرمانان سر زمین خود را بیشتر بشناسیم
بنام خدا
با درود و احترام خدمت سروران عزيز، لازم ميدانم از استاد گرامي پرويزاسرافيلي درنگارش وارايه مطالب مفيد، آموزنده و مقالات تاريخي بسيار غني، تشكر وقدرداني نمايم ونيزهركسي كه به هر نحوي دراين امورسهيم هستند، از برنامه ريزان سايت و از سروران گرامي مودب، فصيحي، رحيموند، قرداشخاني، موسيزاده، شعباني، شاهي، دانشور و … كه در پرباركردن مطالب سايت و روشن شدن امور كمك شاياني ميكنند
تشكر ازجناب فصيحي عزيز كه در خصوص شاه اسماعيل اطلاعات كلي و جامعي ارايه كرده بودند، چون تاريخ اين مرد اثرات زيادي بر ايران گذاشته است لازم ميدانم بخشي جزيي از اطلاعات و مطالعاتي كه دارم برتكميل و قوت نوشته هاي دوست گراميام بيافزايم، البته اينجانب شاگرد اين دوستان الخصوص استاد گرامي مان اسرافيلي هستم و همواره از محضر آنان استفاده ميكنم و خواهم كرد.
درخصوص شاه اسماعيل، كتابهاي چون ( بهروزه همسراسيرشاه اسماعيل ازفواد فاروقي – شاه اسماعيل صفوي ازدكتر اميرحسين خنجي – شيخ صفي و آل تبارآن ازاحمد كسروي و شاه جنگ ايران دريونان و چالدران از جون بارك ، اشتاين متز و چند مقالات ديگر) مطالعه كردهام البته كتاب جون بارك با ترجمه ذبيح ا.. منصوري زياد سنديت نداشت بنظرم در حد رمان تاريخي حساب ميشد شايد هم توسط مداحان صفويه سندسازي شده بود ولي كتابهاي ديگر ازمنابعي معتبري استفاده كرده بودند. شاه اسماعيل صفوي برخلاف گفته ها، آدم بسيار سنگدلي بوده ايشان با حركت خزشي ۱۰طايفه قزلباشان به ايران، ظلمي كه در حق مردم كردهاست ازاسكندر، چنگيزخان، هلاكوخان، و… در تاريخ ايران به اين حد مشاهده نشده است ازلحاظ فرهنگي وعقيدتي خصوصا با اشاعه شيعه گري موهومات ومحملاتي را به استخوان وخون جاري در رگهاي ايرانيان تزريق كردند تا انهدام جهان اثرش باقي خواهد ماند، چپاولگراني كه با اتكا به يك دين من درآوردي وموهم شيعه بوسيله قزلباشان وتبرائيان تبربدست كه فقط كارشان چپاول واستفاده جنسي ازفرزندان اين آب وخاك بود، درحالي كه همه ازتاتارهاي آناتولي آمده بودند، نه ايران را ميشناختند و نه ايراني بودند و نه تعصبي به بلادهاي ايران داشتند كه فقط به خون خواهي شيخ حيدر پدر شاه اسماعيل انجام ميدادند، يك موجود بيمار وعقده اي وخونريز، خودشيفته، سبك مغز، بچه طبع را به ايران شاه كردند، خدا را شكر درجنگ چالدران با همه توهماتش ( احساس رسالت موهوم ) ازش حمايت ميكرد برسرش آوارشد و كمكي نديد، پس از زخمي و پنهان شدن درگودال فهميد يك انسان فوق بشري نيست.
تنها عامل موفقیت این بیرح ، چپاول، توحش، ددمنشی، دیوانگی و احساس رسالت موهوم وخیالات آن بوده است ظلم اين جنون به مردم تا به آن حد رسيد كه مردم آذربايجان از شكست وي درجنگ چالدران به دست دشمن خونخوار ( سلطان سليم ) ، جشن و شادي گرفتند.
تشكر و سپاس از حسن توجه تان
ديروز اين فايل را ارسال كردم شايد بخاطر محدوديت و مصلحتي كه داريد، درج نكرديد، قسمت مهم آن كه حقيقت تاريخي ايشان بود برخلاف ميلم حذف كردم ، علاقمندم براي روشنگري حقايق تاريخي اين مرد خونخوار در سايت درج فرماييد
با یاد خدا
سلام گرم دارم خدمت دوستان عزیزم
تشکر ویژه دارم از اقای سرخان قانع دوست عزیزم نسبت به اظهار نظر در این باب
سخن معروفی است یک نفر می رود به مغازه مربا بخرد چنان مربا را با غلظت می گوید صاحب مغازه با صبر و حوصله می گوید مربا دارم نه با این غلظتی که شما می گویید
سرخان عزیز درست است اکثرا ادم کش بودند ولی نه با این شدت که شما فرمودید مخصوصا در باره شاه اسماعیل
از شتر می پرسند چرا گردنت کج است می گوید کجای من راست است گردنم راست باشد کدام یک از پادشاهان ادم نکشته اند این شاه جوان مبرا باشد
اما بظر بنده حقیر که کتابهی استاد سعید نفیسی (تاریخ سیاسی اجتماعی ایران)تاریخ ده هزار ساله ااذربایجان که در ان احمد کسروی ودکتر زهتابی ودکتر اشتیانی واخیرا کتاب هاشم حجازی فر را مطالعه نمودهام که در باره همین سلسله است با این شدتی که شما نوشته اید برخورد نکرده ام
نظر عالی جناب را از یک جهت تا یید می کنم چون مذهب رسمی قبل از صفویه تسنن بوده از روی انتقام در باره شاه اسماعیل اینطور نوشته باشند در غیر این صورت کسی که اینقدر به اهل بیت ارادت دارد در عمل هم می بینیم این کار کمی بعید است از کسانی که نطر می دهند در واقع مارا یاری می کنند لطف کنید نظر بدهید به قول دکتر مطهری علم ودانش فراتر از ان است که در قفسه های سینه نگه داشته شود با احترام فراوان سیف فصیحا
با درود و احترام به سرور عزيزمان جناب آقاي فصيحي
جناب فصيحي از ارايه مطالب تاريخي شما سپاسگزارم ونيز تشكر از پاسخ جنابعالي
مطالب چندي دراين خصوص، خدمت شما عرض ميشود:
اينجانب با مطالعه كتابهاي مورخان شهيري همچون شاد روان احمد كسروي، دكترامير حسين خنجي ، حمزه سردادور يا حتي دكتر سعيد نفيسي و دكتر شريعتي، ( كتابهاي شيخ صفي و آل تبار، قزلباشان در ايران، زندانی قلعه قهقهه، تشيع علوي وصفوي و . . . ) مربا را با غلظت تمام عرض كردم ( البته ازگفتن جنايتهاي اين آقا، آدم شرم ميكند) كه به همين خاطرنتونستم با غلظت تمام ادا كنم
اصلا شاه اسماعيل نه تنها با پادشاهان قديم ايران همچون كوروش، داريوش، خشايار- با شاهان معاصر هم ( رضاشاه، محمدرضا شاه ) قابل قياس نيست و حتي دربين شاهان بدنام هم بدترين آنهاست كه اثرات آن هنوز هم پا برجاست
بيشترين وبدترين جنايتها، در سايه مذهب صورت ميگيرد (ايشان توسل به اهل بيت انجام ميداد)
تاريخ بسيار عميق و ژرف است مورخ بودن و تاريخ نگاري، تخصص خاص ( تحصيلات آكادميك ) ميخواهد، شما ازسعيد نفيسي ، احمد كسروي به درستي اشاره كرده بوديد اي كاش ازمطالب آنها درج ميشد نه از نوشته هاي كسي كه تحصيلات حوزهي دارد، كسي كه تحصيلات حوزوي و فقه دارد اظهار نظر صحيح و منطقي در زمينه تاريخ ندارد ( نامبرده هيچگونه تحصيلات آكادميك در زمينه تاريخ نداشته هيچ ، خط مشي خاصي هم داشته است ) .
هرکسی را بهر کاری ساخته اند..
فصحي عزيزمن ارادت خاصي خدمت شما دارم واز مقالات ونوشته هاي وزين و ارزشمند شما هم استفاده ميكنم، اگر در مطالب قبلي تندروي كردم معذرت ميخواهم شايد خوانش همين كتابها باعث شده ، بخصوص کتاب قزلباشان در ایران، نوشته دكتر امیر حسین خنجی
درود بر شما و سپاس از حسن توجه تان
با نام خدا
دوست عزیزم سکه دو رو دارد یکی مال من ودیگری از ان شما منبعد مثبت را بنویسم جنابعالی بعد منفی را منابعی که عرضه کردم واز انها نام بردم منظورم این بود در هیچ کدام از انها این غلظت را ندیدم جسارتی نداشتم واینکه انتشارات سازمان اسناد ملی ایران را اگر قبول دارید بفرمایید شاه اسماعیل اول وجنگ چالدران را بخوانید با مقدمه
دکتر محمد اسماعیل رضوانی همین اقا که فرمودیید استاد دانشگاه وحوزه می باشد که خود از بزرگان همان محل است محقق بزرگی می باشد واز حوزه قدم بیرون گذاشته وکارهای تحقیقاتی خوبی انجام داده است منکر نوشته های جناب عالی نیستم نمی شود تاریخ را کتمان کرد و هر چیزی که در این سایت خوب ثبت می شود باید منابع ان معلوم شود تا از هر گونه اسیب زدن به سایت جلو کیری شود هر روز بارور تر و مفیدتر باشد قابل فهم وقابل استفاده برای همه از صبر وحوصله دوستان عزیزم قدردانی می کنم به امید فردای بهتر
با درود، منم از حوصله، صبر و وقت گذاشتن جنابعالي ودوستان تشكر ميكنم، فقط با چند جمله كوتاه اين مبحث را تمام ميكنم:
دوستان مكمل هم هستند لذا نوشته ها و مطالب آنان حتما به روشنگري امور ميانجامد و در اين خصوص بحث و مكاتبه حتما مفيد واقع ميشود سعدي شاعر بزرگ قرن هفتم سه چيز را پايدار ندانسته كه يكي از آنها علم بي بحث است ، واقعا عصارهي كلام همين است ما بشدت به آن نياز داريم بدون آن تاريخ فلاكت زده ما تكرار خواهد شد.
نوشته هاي قبلي شما را مرور ميكردم همه مفيد و آموزنده بودند ولي دراين خصوص به منابعي استناد شده بود كه نويسنده آن تحصيلات آكادميك در تاريخ نگاري ندارد، آخوند هاشم حجازی فر تحصيلات حوزه اي و گرايش خاصي به تشيع صفوي دارد البته احمد كسروي چنين نيست و نوشته هاي وي مورد تاييد خاورشناسان و ايرانشناسان چون ويلاديمير مينورسكي است به آن اشاره كرده بوديد ولي ازنوشتههاي هاشم حجازی فربهره جسته بوديد، ايشان هم فقط مقدمه اي از دکتر محمد اسماعیل رضوانی استفاده كرده بودند و شناختي كه از دكتررضواني و كسروي حاصل هست اصلا ديد ونظر مثبتي به شاه اسماعيل نداشتهاند كتاب شيعه گري كسروي وعالم آرای عباسی از دكترمحمد اسماعيل رضواني، در سه جلد، تهران: ۱۳۷۷ گوياي اين واقعيت هستند، دوست عزيزمطمين باش اگر مستندات ما حالت سكه بود به نفع شما كنار ميكشيدم حتي اگر كارهاي مثبت ايشان 20 به 80 هم بود خاموش ميشدم ولي چنين نيست حتما با كمك هم و دوستان بايد روشنگري شود و اگر نامبرده را خوب بدانيم مطمئن باش تاريخ نكبت بارما عوض نخواهد شد و به اشتباه، تكرار خواهيم كرد، علاقمندم با جنابعالي مكاتبه اي داشته باشم و چندين منابع معتبر دراين خصوص خدمتتان ارسال كنم.ايميل من:sarkhanghane@gmail.com
تشكر ازحسن توجه و وقت گذاشتنتان
با سلام ا
اگر امروز با فردای هر مسلمانی یکی باشد ان مسلمان ضرر کرده است فکر می کنم حدیث از حضرت علی باشد
من بعنوان یک مسلمان ویک انسان تمام اندوخته های نا چیز خود را از دوستانم کسب کردم این نعمت بزرگی برای من است
انچه مرقوم فرمودید منو وادار می کند دنبال ان منابع بروم تا حقایق بیشتر روشن شود
بدون قصد وقرض وپیش فرض کارم را انجام می دهم اگر ممکن باشد بعد از اتمام این بحث لطف کنید با هما هنگی برنامه ریزان محترم سایت خوب گرده هر طور که صلاح می دانید از طریق سایت ما را بهره مند سازید از همان منابعی که نام بردید
با تشکر فراوان
تشکر از مدیریت محترم سایت بخاطر ارائه مطالب مفید و آموزنده.
و تشکر از جناب آقای فصیحی و قانع،واقعا از مکاتبات آنان استفاده کردم خیلی آموزنده بودند
درود و احترم خدمت جناب فصیحی عزیز
از برخورد ادیبانه وعارفانه شما بسیار سپاسگزارم جمله ی که فرمودید “تمام اندوخته های نا چیز خود را از دوستانم کسب کردم این نعمت بزرگی برای من است” فصیحی عزیز شما لطف و محبت دارید میتوانم بگویم که جانا سخن از زبان ما گفتی ، اینجانب هم اندوخته های ناچیزم از دوستان مثل شماست علاوه بر آن در این مکاتبه چند، درس اخلاق و ادب بزرگی هم کسب کردم واقعا برام ارزشمند شد بسیار خوشحال شدم، از داشتن چنین دوستی بخود میبالم و افتخار میکنم و سلامتی و موفقیت شما را آرزومندم.
دوست گرامی کتاب شاه اسماعیل به قلم دکترامیرحسین خنجی که از منابع مختلف و معتبری واتفاقا بیشترش از کتاب عالم آرای عباسی از دكتر محمد اسماعيل رضواني، و سفرنامه ونیزیان استفاده کرده به مدیران محترم سایت ارسال میگردد
لطفا ایمیلتان را ارسال فرمایید تا مجموعه دیگری خدمتتان ارسال کنم بسیار سپاس، موفق باشید تلفن : 09125783988
تشکر از مدیران محترم سایت بخاطر ارایه مطالب مفیدشان و تشکراز استادان محترم فصیحی وقانع بخاطر مباحث ارزنده تاریخی وسعه صدری که داشتند هر دو بزرگوار افتخار روستایمان هستند