بهرام گور، قبرستان قدیمی، آتشکده گرده

نوشته پرویز اسرافیلی گرده

 

parvizesrafiligerdeh7.jpg

این مقاله برای اثبات پذیری به منابع بیشتری نیاز دارد

• آیا قبر بهرام گور (بهرام پنجم ساسانی) در گرده است؟
• قبرستان قدیمی در گرده چرا گور قبری نام دارد؟
• آیا آتشکده گرده را بهرام گور بنا کرده؟

مدت 30 سال است من در باره بهرام گور تحقیقات می کنم. مورخین خارجی و ایرانی محل مفقود شدن بهرام گور را در نزدیک اصفهان می دانند. ولی این نظریه منطقی نیست! چرا؟


بعد از حمله اعراب به ایران و سر نگون شدن پادشاهی ساسانیان. اعراب در هر جای ایران کتاب خانه یا کتاب در باره ساسانیان، اشکانیان، هخامنشیان، پارتیان و مادها پیدا کردند سوزاندند. در این صدد بودند که فرهنگ و تارخ ایران را بکلی از بین به برند. حتی زبان فارسی ممنوع بود. بدین سبب تارخ ایران قرن ها به فراموشی سپرده شد.
برای مثال؛ مدت 1200 سال آرامگاه کورش کبیر درپاسارگاد فراموش شده و گذشته گان خیال می کردند که مقبره مادر حضرت سلیمان (مشهد) است. این آرامگاه زیارتگاه مردم بود. ابن بلخی که متولد
( 116) ه ق است، نوشت : در این مقبره که مادر سلیمان دفن شده است ، در آنجا طلسمی ساخته اند هر کسی که وارد شود، در آن نگرد کور می شود. کسی جرعت نداشت آزمایش کند. حمدالله مستوفی هم این موضوع را در نزهت القلوب نوشته است . تا اینکه ! جهان گرد اروپائی بنام بوهان مندیلسون در سال میلادی 1638 وارد مقبره شد و اتفاقی رخ نداد.
بعد یان استرایس جهان گرد هلندی در سال 1672 میلادی (1082 ه ق ) بدون اینکه وارد آرامگاه شود، آرامگاه کورش را بازدید کرده ، نوشت که این آرامگاه محل زیارت زنان است .
ولی در سال 1818 میلادی ( 1232 ه ق.) ایران شناس و جهان گرد انگلیسی رابرت گریوز، در کتاب های تاریخ یونانی ها که در زمان اسکندر مقدونی نوشته شده بودند خوانده بود که اسکندر تمام گنجینه های کاخ داریوش را با چند تا شتر به یونان فرستاد و اسکندر وارد آرامگاه کورش بزرگ شد قبر کورش بزرگ را که تابوت طلائی داشت با میز طلائی نیمکتی که پاهای طلائی داشت به یونان فرستاد. کمر بند ، گوشواره و شمشیر کورش در بغل تابوت بودند آنهارا هم با خود برد.
از این روی داد آشکار است که نوشته های بلخی و مستوفی صحت نداشتند. بنا براین شاید خیلی از نوشته ها در گذشته امکان دارد درست نباشند.
مثل اینکه جهان گردان خارجی در جنوب ایران گور خر دیده و در اصفهان هم باتلاق دیده بودند و به این نتیجه رسیدند که بهرام گور در اصفهان در باتلاق مفقود شد.
خیلی از مورخین ایرانی، عرب، روسی، ارمنی و اروپائی در باره بهرام گور نوشته اند ولی کسی محل باتلاق با لجنزار را نمایان نکرده است.
من سال ها تمام ایران را تحقیقات کردم اثری از بهرام نیست. من چند مطلب را مطالعه کردم به بهرام گور منسوب است.
• در لغت نامه قدیمی فارسی در هندوستان: نوشته: معنی گور؛ اسم بهرام پنجم، فبر غریب، محل پرستش آتش پرستان در ایران، یا نام آتشکده، گور خر و قبر است.
• مورخ ایرانی طبری در دیوان طبری نوشته بهرام گور در هر جای ایران بیشتر از 6 ماه ماند یک آتشکده و در اطراف آتشکده باغ درست کرد. بهرام از همه شاهان ایران بیشتر آتشکده بنا کرد.
• در آذربایجان آتشکده بیشتر از تمام ایران است. و اکثر آنها را بهرام گور بنا کرده بود
• در لهجه محلی آذری فدیم که طالشی بود گور خر را گوور هم می نامیدند.
• ما می دابیم که در نمین قلعه ای بود بنام گور یا گوور قلعه سی نزدیک خانه ویلکیجی ها. و چشمه ای که در باغ ویلکیجی ها (بنام زری بلاغی) است در حیاط فلعه بود. سنگهای این قلعه را خان های نمین برای ساختمان های خانه ها, مساجد و در کنار رودخانه استفاده کرده اند.
• در کتاب خمسه و در کتاب هفت پیکر (هفت پری رو ) نظامی، که نظامی نوشته بهرام گور با هفت شاهزاده ازدواج کرده و هفت قصر با هفت رنگ مختلف بنا کرد. سامی شاهزاده ها:
1- نورک شاهزاده هندی
2- یغما ناز دختر خاقان چین
3- همای (همایون ) دختر قیصر روم
4- آذریون شاهزاده مراکشی
5- نسرین نوش شاهزاده اسلاو
6- ناز پری شاه زاده حوارزم
7- و از همه زیباتر دیرو سانه از نوادگان کی کاووس
ولی از مفقود شدن بهرام، نظامی چیزی نه نوشته.
• در گرده گور دره سی یا آت اُلن دره سی ( دره ای که اسب مرد) باتلاق و نی زار بزرگی بود و محل چراگاه گاو میش و گور خر بوده. این دره در بین گرده و اُرونج است . گویا در قدیم مشهور به بهرام دره سی بوده.

با ملاحظه به گور قله سی، گور قبری, گور آتشکده و \”و گور دره سی ما به این نتیجه می رسیم که شاید بهرام در گرده دفن شده است. امیدوارم باستان شناسان این موضوع را تحقیق کنند.

نا گفته نماند در روایتهای اسلامی آرامگاه کورش کبیر را مکان مقدس یاد کرده اند. برای مثال :
در کتاب حدودالعالم من المشرق الی المغرب در سال 372 هجری در صفحه 131
اصطخری در مسالک و ممالک در صفحه های صفحه 109 و141
ابواقاسم جیهانی در اشکال العالم صفحه های 113 و 123
حمداله مستوفی در نزهت القلوب در صفحه 178

این نوشته در تاریخ روستای گرده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

55 دیدگاه دربارهٔ «بهرام گور، قبرستان قدیمی، آتشکده گرده»

  1. رنگین کمان می‌گوید:

    نظریه گم شدن بهرام گور در اطراف اصفهان خیلی دقبق ومنطقی می باشد چون اطلاعات دقیق ثابت میکنم که درسته

    • ناشناس می‌گوید:

      فارس. بوانات

    • ناشناس می‌گوید:

      سلام انقد نظریه چیه میگید قبر بهرام گور در شوش استان خوزستان ،، موقعی اعراب به ایران حمله میکنند. بهشون گفتن این قبر دانیال نبی. که اعراب تخریبش نکنن

  2. یوسف شاهی لورون می‌گوید:

    با سلام، باید عرض کنم که گور قبری فقط مختص روستای گرده نیست در بیشتر نقاط آ ذربایجان به جاهای مشکوک به زیرخاکی ویا قبرهای قدیمی گور قبری گفته می شود مجبور نیستیم برای اثبات تاریخ روستایمان دست به دامن مغلطه شویم.

  3. احمد فرهادی می‌گوید:

    سلام دوست عزیز گوربهرام در شمال فارس باتلاقی بنام آسپاس است که نیز اثاریدارد

  4. هادی می‌گوید:

    باسلام طبق قراین و شواهد مقبره دختر و مادر بهرام گور درکوههای ایوانکی گرمسار یافت شده است و قصر مادرش در حور نزدیک ابسرد میباسد وبا توجه به اینکه کویر گرمسار اصفهان و شاهرود یکی بوده و تنها مکانی که میتوان گور ایرانی یافت در حال حاضر منطقه سیاهکوه و خوارتوران است بی شک مقبره خود بهرام نیز درهمین منطقه و درنزدیکی مادرش که اصلی ترین مشاور وی و دخترش که دردانه بوده وهمسر هندیش که سوگلی بهرام بوده قرار دارد متاسفانه تمامی این مکانها تخریب شده و غارتگران اموال انرا به غارت برده اند هرچند قبر دختر بهرام که طبق نسخ قدیمی در میان دره ای قرار دارد که درروز خاصی فقط قابل رویت است که اگر پیداشود حاوی کل تاریخ نوشته و گنجنامه های بهرام است که برروی سنگی در ابعاد ۱۳۰در ۱۵۰ ودرارتفاع ۲۴۰ سانت میباشد البته اعداد بصورت تقریبی هستند
    گرمسار مظهر تاریخ تمدن کهن

  5. رضا می‌گوید:

    باسلام خلاصه اطلاعاتی که دارم اینه که درمسیرگرمساردرقلب کویرکه به دلائلی نمتونم آدرس دقیقی بگم قلعه ای هست بنام قلعه بهرام وقلعه هست بنام قلعه دختران بهرام وقصری هست بنام قصردختران بهرام که درمسی هم هستندواینطور گفته میشه گه طلابهایی اونجا بوده وهنوزهم هست که بهرام گوربعضی ازاین طالابها رو به عنوان تله برای امنیت منطقه ایجادکرده یعنی طوری این بناها روطراحی کرده که این قلعه هادرمیان این طالابها ساخته شده اطراف این قلعه ها طالاب هست که هنوز هم وجود داره وگفته میشه که روزی ازروزها برای شکاربوده یا حیله کسی بوده که گرفتار یکی ازین طالابها میشه وتمام .

  6. محمد می‌گوید:

    نظر هادی منطقی به نظر میرسه
    ضمن اینکه اونجا اصلا قصر بهرام هم هشت

  7. ناشناس می‌گوید:

    آقا جان چرا روی منطقه بهرام گور نی ریز فارس تحقیق نمیکنی که از اساس اسم منطقه بهرام گور بوده محل زادگاه گور ایرانی هست
    باتلاق هم اطرافش زیاده

  8. مرتضی فرهی می‌گوید:

    سلام بهرام گو ر در تالاب گندمان چهارمحال وبختیاری درهنگام شکارگورخردرون باتلاق فرو رفت وپایتختش هم همانجا بود معروف به چهار باغ وجاهای زیادی هست به اسم خودش

  9. وحید همایی می‌گوید:

    یکی از پایتختهای بهرام گور گندمان و نزدیک تالاب گندمان بوده.شکارگاهش چهاربازار بین بروجن و گندمان بوده.واقع در جنوب اصفهان.نزدیک شکارگاه که منطقه گردشگری ساسرد بروجن میباشد دره ای وجود دارد به اسم دره سی.یا سی دره سی.

  10. شیرینعلی سیفی نوشنق می‌گوید:

    با سلام و عرض ادب
    پس از مدت ها کلنجار رفتن با خودم که ایا بنویسم یا ننویسم بالاخره به این نتیجه رسیدم حالا که صحبت از هفت پیکر نظامی و بهرام گور به میان امده چه بهتر که من هم دو بیت از غزلیات حافظ را که بی مناسبت با این مقاله نیست به سایت دهستان گرده ارسال کنم
    شراب تلخ می‌خواهم که مردافکن بود زورش
    که تا یک دم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش
    کمند صید بهرامی بیفکن جام جم بردار
    که من پیمودم این صحرا نه بهرام است و نه گورش

    • زهره براتی می‌گوید:

      سلام عرض چرا بیراه میروید بهرام گور درمنطقی بنام تالاب میقان در شهراراک هستش ودراین منطق به شکار گور میرفته است

  11. محمد می‌گوید:

    سلام
    بهرام گور در سیاه کوه ورامین در باتلاق فرو رفته. دشت فشویه از شهریار فعلی شروع و تا ورامین و گرمسار ادامه داشته.آب رودخانه کرج از غرب آب رودخانه لتیان از شرق در این دشت
    آرام میشده و این دشت بهشتی بوده .
    گفته میشود که بهرام گور در این منطقه بوده که آثار فراوانی از ایشان در این منطقه موجود میباشد.
    یا علی

  12. حسین رشیدی می‌گوید:

    سلام من شنیدم که می گن قبر بهرام گور در شوش و موقع که اعراب به ایران حمله کردن خواستن قبر بهرام گور را خراب کنند به دروغ گفتن آرامگاه دانیال نبی است، و۰۰۰

  13. مهرداد می‌گوید:

    سلام در مورد اینکه بهرام گور در باتلاقی در شمال فارس (منطقه آسپاس) گرفتار شد واز دنیا رفت شکی نیست
    اما شهر خرامه بین نیریز و شیراز که نام قدیمش بهرام شهر است و خود خرامه هم تلفظ قدیمش خور و مه میباشد برگرفته از خورشید و ماه نام فرزندان بهرام بوده ویک قلعه قدیمی در بافت فدیم6وجود دارد که به نام تپه بهرامی ثبت میراث فرهنگی شده
    روستایی در جوار خرامه بنام گورگیر وجود دارد که گویی شکارگاه بهرام گور میباشد

  14. ناشناس می‌گوید:

    هر جایی که اسم گور دارد را که نمیتوان به بهرام گور نسبت داد شاید گورستان باشد که بهرام نامی درانجا دفن باشد

  15. رضایی می‌گوید:

    سلام گور بهرام شمال فارس است جایی زیبا وبکر میباشد درون روستایی کهن به نام آسپاس در شهرستان اقلید

  16. ناشناس می‌گوید:

    🙄🙄

  17. ناشناس می‌گوید:

    سلام بهرام گور در فرس واقع در نورآباد ممسنی در کوه قلعه سفید است

    • ناشناس می‌گوید:

      مقبره بهرام گور در نوراباد لرستان در کوهی به نام گل اندام که نام همسر بهرام گور بوده هست و طبق اثار باستانی که پیدا شده

  18. سامان سلیمی می‌گوید:

    با سلام مقبره گور خان یا همان بهرام گور در غرب کشور و بالای هفت طبقه مقبره که برای همسرانش توسط معمار رومی سنمار ساخت قرار دارد که متاسفانه غارت شده ،همانطور که میدانید این مقبره ها که بروی هم در شیب یک دره قرار دارد درساعات مختلف روز به رنگهای مختلف درمیآید
    برخلاف تصور عامه گور به معنای آتش پرست است ونه شکارچی گورخر
    وبروی مقبره بهرام تصویر خری وجود دارد
    که البته خر حیوانی مقدس درآیینشان بوده و در اغلب گورستانهای بزرگ باستانی ایران این تصویر وجود دارد

  19. سامان زندی می‌گوید:

    با سلام مقبره گور خان یا همان بهرام گور در غرب کشور و بالای هفت طبقه مقبره که برای همسرانش توسط معمار رومی سنمار ساخت قرار دارد که متاسفانه غارت شده ،همانطور که میدانید این مقبره ها که بروی هم در شیب یک دره قرار دارد درساعات مختلف روز به رنگهای مختلف درمیآید
    برخلاف تصور عامه گور به معنای آتش پرست است ونه شکارچی گورخر
    وبروی مقبره بهرام تصویر خری وجود دارد
    که البته خر حیوانی مقدس درآیینشان بوده و در اغلب گورستانهای بزرگ باستانی ایران این تصویر وجود دارد

  20. محسن دلیخون می‌گوید:

    درود بر همه.
    در استان لرستان شهرستان دورود روستاهای بهرام آباد علیا و سفلی وچقابهرام، هفت تپه وجود دارد. معروف به هفت تپه بهرام گور. و در کنار بهرام آباد، روستایی به نام تنوردر که آتشکده بوده تالاب ها و باتلاق هایی وجود دارد.
    بنا بر گفته قدیمی های روستا، سواری بلندقامت به تنگه های بالای روستا که باتلاق بوده در قدیم، برای شکار رفته و دیگر برنگشته، برخی بر این باورند که آن سوار بهرام گور بوده.

  21. ایران می‌گوید:

    بهرام گور در شکارگاه در باتلاق مرده در شکارگاه خودش در شمال ایران در جنگل های ایران راز بزرگ کسی نمیدونه

  22. بهروز می‌گوید:

    سلام بنده محل دقیق دفن بهرام گور را با مدرک و سند معتبر میدونم کجاست ۰۹۱۹۳۷۲۳۷۴۶

  23. ناشناس می‌گوید:

    باسلام قبربهرام گور طبق ی سری اسناد دریکی ازمناطق استان قزوین واقع شده

  24. Mahan می‌گوید:

    درود.همه گفتن در شهر ما دفن هست.ولی طبق نسخه ای که در دست میراث فرهنگی میباشد و پس تحقیقات و بررسی آثار و شواهد و حتی سیستم زدن،به این نتیجه رسیدیم که مقبره بهرام گور در منطقه گندمان {بروجن}میباشد.البته با مقداری اختلاف.یعنی نقطه ای که در جی پی اس بدست آمد با نقطه ای که طبق آثار بررسی شد مقداری متفاوت بود.که علت آن هم کاملا واضح بود.وسلام

  25. سعید می‌گوید:

    سلام وعرض ادب اگر واژه ای به نام (خورنه) در پیدا کردن مقبره بهرام میتونه کمکی کنه در خدمتم.

  26. ناشناس می‌گوید:

    قبر بهرام رو من بلدم. تخت بلقیس. زالو چشمه. دره جنی. ریحانه طلسم کن اش. قلعه گلی حرم سراش. بهرام ب قم متعلق دارد ب قم وجاده گرمسار و ورامین. پایگاه حکومتی سیاه کوه. کوه مره

  27. مرتضی می‌گوید:

    اصلا بحث بیمورد نکنیدخواهشا وقتی اطلاعاتی درموردتاریخ ندارید!ببخشیدا

    ولی بهرام در منطقه‌ی زینبیه اصفهان ناپدید شده وهیچکس هم از مفقودشدنش اطلاعات درستی دردسترس نداره.

  28. ارامگاه بهرام گوردرجنوب کشور درحوالی دامنه زاگرس نزدیک شهرباستانی صیدون که شکارگاه عظیمی وجودبنام شکارگاه گوردرزمانی که حمله چنگیزخان مقول که قصد تخریب ارامگاه بهرام راداشتند به خاطرجلوگیری گفتندکه این ارامگاه متعلق بابای زید که همان بهرام زبرمیباشد

  29. مصطفی می‌گوید:

    بهرام گور در میانه راه ایرانشهر(شیراز)به کرمانشاه به تالاب تنوردر دورود میرسه وغرق میشه اینو من از یه آدم باسواد قدیمی شنیدم اولش باور نمیکردم تا تحقیق کردم رو اسم روستاهای اطراف تالاب …روستای گله گورچک یا گله گور کوچک روستای بهرام آباد روستای یزدگرد روستای کوشک با قلعه زمان ساسانیان واز همه مهمتر روستای تنوردر با ۷ نماد ساخته شده از زمان ساسانیان که متاسفانه مردم فکر میکنن امامزادست که توی کتاب هفت پیکر نظامی گنجوی گفته که محل دفن بهرام است

  30. فریدون می‌گوید:

    سلام دوست عزیز شما که فرموده اید سالهاست راجع به بهرام گور تحقیق می کنی ،چرا به این نکته توجه نکردی که درایران هزاران مکان طبیعی وغیر طبیعی دارای پیشوند یا پسوند گور هستند ودرمواردی واژه گور به تنهایی استعمال شده .وتمام این مکانها به نوعی دارای تقدس وتکریم هستند .چرا به این نکته توجه نکردی که واژه های هور،خور، وگور مترادف وهم معنی هستند .چرا ریشه واژه گوررا جستجونکردی تا نشان بدهی که این واژه بسیار قدیمی است وریشه درزبان سانسکریت زبان مشترک اقوام هندواروپایی دارد ومعنی آن دراین زبان درصورتیکه بصورت پسوند استعمال شود احترام وتکریم وتقدیس فزاینده وبالاروند به دارنده این پسوند راایجاب می کند وواژه گورو به معنی معلم وآموزنده دراین زبان ازریشه گورگرفته شده است .تقاضادارم جسارت مرا ببخشید . بهرحال معنی واژه گوروتوصیف آن به ادیان باستانی وطبعت پرستی وعلی الخصوص خورشیذخدایی برمی گردد.بازهم عذزخواهی می کنم

  31. ناصر می‌گوید:

    بهرام ساسانی یا بهرام گور در منطقه ای مابین قم و گرمسار در یکی از دالان های پر از گنج ۵ سلسله پادشاهی در زیر زمین که طول بعضی از این دالانها به ۵۰ کیلو متر میرسد در منطقه ای ما بین قم و گرمسار قبل از سیاه کوه در یک تحقیقات بزرگ از این دالانها که بالق بر ۱۸ انشعاب طولانی که هر دالانی بیش از هزاران اتاق پر از گنج میباشد گم شده بدون شک . بهرام از ۵ سالگی بر روی اسب بزرگ شده و یک جنگجوی رشید و بسیار ماهر میباشد و هر جا که به شکار میرفته ابتدا افراد وی منطقه را بررسی میکردن و هیچگاه به تنهایی ایشان به شکار نمیرفت. نه در این منطقه تا بعد از اصفهان باتلاقی وجود ندارد که کسی آن هم مانند بهرام در آن فرو رود .

  32. فروزان می‌گوید:

    باسلام دقیق نمی دانم قبرشاه بهرام کجاست اما دریکی از رشته کوههای زاگرس رود وروستایی به نام شاه بهرام هست غاربزرگی که اب روان وولرمی وجود دارد وعکس تاجش هم روی ان هست وپلی ازسارجوج ساخته شده خیلی عظیم وقله ای در کوه وجود دارد که فقط چند نفروجود دارد می داند کجاست وعلاوه بر ان غاربزرگی هست که کی قباد سال ها درون ان پ ادشاهی میکرد

  33. ناشناس می‌گوید:

    چرا دنبال قبر بهرام هستین من جاش را بلدم و حتی درون آن را راهم دیده ام

  34. دارا شاد می‌گوید:

    اصلا امکان ندارد کسی در باطلاق فرو رود وکشته شود

  35. جواد می‌گوید:

    قصر بهرام همان آقاعلی عباس می خواهیم ریا نشه چیزی نگفتیم

  36. ناشناس می‌گوید:

    قبرش تو استان بوشهر شهر برازجونه. مال زمانی که برازجون امپراطوری بوده. ما برازجونیا اصیلترین مردم دنیا هستیم و باید بابل و یونان و مصر و کابل و مصر و البته امریکا رو باز نابود و مردمشو بدبخت و بیچاره کنیم و تو کتاب تاریخ بنویسیم خوب کردیم.

  37. مرتضی می‌گوید:

    سلام. من فکر میکنم بهرام گور در بولیوی درگذشت.

  38. ناشناس می‌گوید:

    شهرستان خرامه از شهرهای استان فارس نام قدیمش بهرام شهر بوده میگن دلیلش اینه که قبلا یکی از پایتخت های بهرام گور بوده، یک تل قدیمی که فرو ریخته و بصورت تپه در اومده و ساید در زیر این تل یک آثار باستانی از بهرام گور بلشه هم وجگد داره که میگن متعلق بهرام گور بوده که حتی شنیدم نام خرامه از دو اسم خورشید و مه اومده که از فرزندان بهرام گور بودن البته نمیدونم این موضوع چقدر صحت داره

  39. سعید می‌گوید:

    تمامی نظرات اساتید حالا بجز بعضی از دوستان چرت بود
    هر کی اسم شهر خودش رو نوشته و یچیزی نسبت داده آقای پژوهشگر عزیز شما بجای ۳۰سال ۱سال از وقت خود را روی شهر نی ریز فارس گذاشته بودید ب صحت و واقعیت این موضوع پی برده بودید قطعا؛حدود ۴۰/۵۰کیلومتری شهر نی ریز یک منطقه حفاظت شده ب اسم بهرام گور داریم و نژاد اولیه گور ایرانی از این مکان متولد شده و این منطقه ب دلیل داشتن نیزار های بلند ب نی زار معروف بوده حتی قبل از سلسله شکوهمند ساسانیان محل ساخت نیزه و تیر و کمان سلسله هخامنشیان بوده ک بعضا از سنگ نوشته های کشف شده بارها اسم نی زار ب عنوان اسلحه سازی هخامنشیان یاد شده و میزان پرداختی ها ب این اسلحه سازی ها نیز در روی این سنگ نوشته ها درج شده،و از آن زمان بارها اسم شهر دسخوش تغییر و تحولاتی شده
    (نیزار؛نیزه ریز،نای ذی و اکنون هم نی ریز)
    لطفا روی این موضوع اندکی تفکر کنید

  40. امین می‌گوید:

    دقیقا صحیح بود

  41. ناشناس می‌گوید:

    بااحترام به همه هموطنانی که گور بهرام‌ را یافته اند ومدعی هستن ازمکان اون اطلاع دارن.خب هرکسی هم براخودش دلیلی داررقطعا.دوستان من باقطعیت۹۹درصدمیگم هیچکدوم ازاینها درست نیست.محل دقیق مرگ بهرام درطی ۳الی۴سال آینده واسنادومدارک بسیارمعتبر ومربوط به همان دوران بهرام‌‌ومدارکی ازبستگان واطرافیان بهرام که بسیارباارزش ودارای ارزش تاریخی بسیاربالایی هستن معرفی وقطعا ازسوی مجامع وکارشناسان تایید خواهد شد.البته فقط زمان ومکان مرگ ونه مقبره و گور بهرام.به همین دلیل میگم نظرهمگی دوستان کاملا غلطه بجز دویاسه نفر که منطقه مورد ادعاشون تاحدی نزدیک به مکان واقعی هست البته بافاصله ۵۰یا۶۰کیلومتر.دوستانی که این مطلب راخوندن شاید درزمان‌مشخص شدن ورسانه ای شدن این موضوع این مطلب راهم‌بیاد بیاورید۱۵بهمن۱۴۰۲
    ف.م.۷۸.۵۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *