زندگی نامه ی استاد شیخ گل وردی حسن زاده

استاد شیخ گل وردی حسن زاده قاری و مدرس قران کریم و خادم اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و خادم مسجد در سال 1265 قمری در خانواده ی مذهبی در روستای گرده چشم به جهان گشود از همان کودکی علاقه زیادی به خواندن قران داشت و توانست در نوجوانی قران را در شهر دارالارشاد اردبیل پیش بزرگان ان زمان فرا بگیرد. شیخ بعد از مدتی شروع به تدریس قران کریم نمود که با امکانات کم ان زمان شاگردانش را در مسجد و گرد چراغ نفتی یا چند فانوس جمع کرده و قران تدریس می کرد. استاد بدون هیچ چشمداشتی و برای رضای خدا کار می کرد و زندگی اش را نیز با دستورات قران تطبیق می داد . شاگردانش نقل می کنند که ماه های رمضان تا سحر بیدار می ماندیم و همراه استاد به تلاوت قران مشغول می شدیم و در ماه محرم به علت نبود امکانات در ان زمان استاد تمام شاگردان و بچه ها را جمع می کرد و با ذکر حسین حسین به درب تمام خانه ها  رفته و برای مسجد جاجیم و گلیم و حصیر و  وسایل دیگر جمع می کرد تا مراسم عزاداری اقا اباعبدالله الحسن (ع) به نحو احسن و پر شکوه برگزار شود. نقل است که هر هفته در منزل یکی جمع می شدند و قران را به صورت گروهی همخوانی می کردند و وقتی که شیخ در بستر مرگ بود شاگردانش گرد ایشان همچون پروانه گرد شمع جمع شده و قران را بصورت دسته جمعی قرائت کرده و اشک از دیدگانشان جاری بود تا اینکه استاد در سال 1346 در ماه صفر به دیار باقی شتافت و به دیدار معبود خود نائل امد و در قبرستان روستای گرده دفن گردید. روحش شاد راهش پر رهرو باد.

استاد شاگردان زیادی را تحویل جامعه داد که هر کدام از شاگردانش نیز به نوبه ی خود شاگردانی را تحویل جامعه دادند که عبارتند از مرحومین : شیخ زین العابدین قاسمی –  مشهدی رمضان کارگر – شیخ غفور عزیزی – مشهدی محمد میرزائی – شیخ گل اقا شعبانی – کربلائی عیوض جعفری – مشهدی کریم جعفری – مشهدی قوچعلی سرداری – حاج مصر عدل – محبوب رضائی- حاج انشاء اله سرداری – حاج مظلوم دهقان – زینال عینی – حاج خدر رنجبر – حاج شجاعت جعفری – حاج امید احمدی – ارشد سلمانی (روحشان شاد یادشان گرامی)

و شاگردانی که در قید حیات هستند عبارتند از: حاج اتاخان پوربابائی – ملا بشیر قاسمی -حاج سلیم عبدی – سرهاد مقتدری – کربلائی طاهر سلمانی – حاج سواد جعفری – رسول پوربابائی – حاج فراهم قانع – حاج براتعلی قدسی – کربلائی عادل مؤدب  و حاج ناصر عدل (عمر شریفشان با عزت و تندرستی)

چه خوش است صوت قران  * زتو دلربا شنیدن  * به رخت نظاره کردن  * سخن خدا شنیدن (یابن الحسن)

(با تشکر از بزرگان و علی حسن زاده به خاطر همکاری و تهیه عکس مرحوم شیخ گل وردی)

زندگینامه ی دیگر بزرگان روستای گرده در دست تهیه است که به زودی در سایت درج خواهد شد.

این نوشته در اهالی روستای گرده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «زندگی نامه ی استاد شیخ گل وردی حسن زاده»

  1. ناشناس می‌گوید:

    روحش شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *