شهدای روستای گرده

شهدای روستای گرده

بسم ربّ الشّهداء والصّدقین
saxavataqazadehazizahmadi esmaliqolizadseh

                شهید سخاوت اقازاده     شهید عزیز احمدی   جاویدالاثراسمعلی قلیزاده  شهید توکل قانع

 

1-شهید خلبان ودود دهقان گرده فرزند گرامی مرحوم حاج مظلوم در سال ۱۳۳۰ در قریه گرده متولد شد . به نقل از استاد حسن مثمری ،دایی ایشان اقای مطلب صمدی در شهر مراغه ارتشی بودند و ایشان در کنار دایی خود زندگی می کردند تا زمانی که ایشان موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته ریاضی وفیزیک می شوند وبعد از اخذ دیپلم خود به گرده باز می گردند. اقای یوسف احمدی نیز نقل می کنند که مرحوم ودود پس از گرفتن دیپلم به ده امده بودند با هم به اتفاق چند تا از دوستان در قهوه خانه مرحوم علیش سلمانی نشسته بودیم صحبت شد گفتند شاه به آستارا می آید مرحوم ودود گفتند شاه نه بلکه یک خر می آید بلافاصله در پاسگاه نمین گزارش داده بودند که توسط ماموران حکومتی دستگیر شدند بعد مرحوم شکر خان اسرافیلی با نفوذی که داشتند واسطه ازادی ایشان گشتند. شهید دهقان بعد از این قضیه از رشته خلبانی دانشگاه هوائی تهران قبول شدند ودر سال ۱۳۵۴ تحصیلات دوره دانشگاهی را به پایان رسانده وبا درجه ستوان دومی مشغول انجام وظیفه شد ایشان با استعدادهایی که از خود نشان داد عنوان خلبان نمونه هواپیمای جنگیF5 را از فرمانده وقت خود دریافت کرده وبرای تکمیل مهارتهای خود عازم امریکا شد که توانست در مدت ۸ ماه این دوره را با افتخار پشت سر گذارد. ایشان که فردی مذهبی بود و بارژیم پهلوی سر سازگاری نداشت در تاریخ۱۳۵۶/۱۰/۱۷در یک سانحه ساختگی در پایگاه شکاری تبریز هواپیمایش سقوط وبه درجه رفیع شهادت نائل امد ودر بهشت زهرای روستای گرده تشییع وتدفین گردید. روحش شاد راهش پر رهرو.

 
(با تشکر از آقای فرهمند دهقان برای ارسال عکس شهید ودود دهقان)


2)پاسدار شهید سخاوت اقازاده فرزند هلال در سال 1340 در روستای گرده دیده به جهان گشود وتحیصلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند وبا برادر بزرگش به تهران رفتند با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل شد که در لشگر حضرت محمد رسول الله از کشورش دفاع می کرد. سرانجام در تاریخ 62/12/12 در جزیزه مجنون به مقام رفیع شهادت نائل شد . روحش شاد یادش گرامی.

3)سرباز وظیف شهید عزیز احمدی گرده فرزند حاج اسکندر متولد 1341 در سال 1360 به خدمت اعزام شد ودر عملیات ازاد سازی خرمشهر در تاریخ 1361/03/03 در منطقه شلمچه به درجه شهادت نائل امد.روحش شاد وراهش مستدام.

4)شهید توکل قانع فرزند ایمان در سال 1339 در روستای گرده دیده به جهان گشود  به دستور رهبر کبیر انقلاب زمانیکه  همه پادگانها خالی از سرباز بودند به خدمت مقدس سربازی اعزام شد ودر پادگان عجب شیر بدست منافقین کور دل به شهادت رسید . روحش شاد یادش گرامی.

5)جاوید الاثر اسمعلی قلیزاده  در یک خانواده اصیلو گرده در شهر هیر به دنیا امد وبعداز پایان مقطع ابتدائی به خدمت مقدس سربازی اعزام شد ودر تاریخ 1365 در جبهه دهلران مفقود الاثر شد. روحش شاد یادش گرامی.

6)چتر باز ماهر و سرباز وطن شهید مرحمت جابری در یک خانواده مذهبی در روستای گرده متولد شد وبعد از اخذ مدرک ششم ابتدائی وارد ارتش شد  که در یک سانحه هوائی در منطقه فارس به علت عمل نکردن دگمه چتر جان خود را از دست داد ودر دیار غربت مدفون شد. روحش شاد یادش گرامی.

7)ستوان دوم شهید ثروت معصومی فرزند برومند نعمت متولد1342 درسال1366در جبهه های  غرب به درجه رفیع شهادت نائل امد و پیکر پاکش در باغچه سرای استارا در قبرستان قلعه به خاک سپرده شد. روحش شاد یادش گرامی.

این نوشته در اهالی روستای گرده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *